Wellspire Holdings Bhd catat hasil RM32.58 juta

Wellspire Holdings Bhd catat hasil RM32.58 juta

SYARIKAT pengedar makanan pembungkusan pengguna dan peruncit dalam talian Thailand, Wellspire Holdings Bhd mencatatkan hasil RM32.58 juta dan kerugian sebelum cukai sebanyak RM0.17 juta bagi suku keempat berakhir 31 Disember 2022.

Keuntungan sebelum cukai bagi suku tersebut ialah RM1.22 juta selepas mengambil kira perbelanjaan penyenaraian sekali sahaja sebanyak RM1.39 juta.

Tiada angka perbandingan untuk tempoh sama sebelumnya kerana tiada laporan kewangan interim disediakan.

Pada perspektif kumulatif, syarikat mencatatkan hasil sebanyak RM123.37 juta (FY2021: RM136.70 juta) dan untung sebelum cukai RM5.90 juta (FY2021: RM19.10 juta).

Dilaraskan keuntungan sebelum cukai, selepas mengambil kira perbelanjaan penyenaraian sekali sahaja untuk tahun setakat ini, ialah RM9.86 juta.

Kemerosotan dalam hasil dan keuntungan sebelum cukai tahun ke tahun adalah disebabkan oleh kesan pandemik Covid-19 global ke atas industri makanan ringan.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Wellspire, Mo Guopiao berkata, bergerak ke hadapan, kumpulan percaya bahawa permintaan untuk snek sihat seperti produk kuaci dan kacang dijangka meningkat di Thailand kerana pendapatan isi rumah dan perbelanjaan pengguna pulih dalam fasa pasca pandemik.

“Dengan kesan positif ke atas ekonomi am dimangkin oleh pembukaan semula sempadan dan kelonggaran dan penyingkiran Covid-19 yang berterusan, laluan yang sihat untuk pemulihan angka pendapatan dijangkakan,” katanya.

Menurut Pejabat Majlis Pembangunan Ekonomi dan Sosial Negara Thailand, pihak Ekonomi Thailand pada 2023 dijangka berkembang dalam julat 3.0 peratus hingga 4.0 peratus terutamanya disokong oleh pemulihan pelancongan domestik, pengembangan kedua-dua pelaburan swasta dan awam, permintaan dan pertumbuhan sektor pertanian bertambah baik.

“Berdasarkan landskap operasi yang bertambah baik juga, Wellspire kekal positif terhadap keupayaan Kumpulan untuk terus mencapai pencapaian yang memuaskan keputusan kewangan,” tambahnya.

Sebagai sebahagian daripada strategi korporat masa hadapan Kumpulan, Wellspire berhasrat untuk memperoleh atau membina gudang dan kemudahan operasi untuk meningkatkan asas asetnya.

Pada masa yang sama, Kumpulan juga merancang untuk mengembangkan rangkaian produknya untuk memasukkan jenis makanan ringan lain dengan memanfaatkan akses pasarannya kepada pangkalan pengguna akhir yang berpotensi besar di Thailand.

Dalam ruang e-dagang, Wellspire bertujuan untuk mengukuhkan ciri platform sedia ada yang dikendalikan oleh anak syarikatnya, Keymall Retail, untuk melengkapkan lagi model perniagaan yang sedia ada dan untuk meningkatkan kehadiran dalam taliannya.

Sumber