Lawatan Kerja Rasmi Timbalan Menteri dalam Negeri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Dan Malaysia Misi Perdagangan Francais ke Jeddah, Arab Saudi

Lawatan Kerja Rasmi Timbalan Menteri dalam Negeri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Dan Malaysia Misi Perdagangan Francais ke Jeddah, Arab Saudi

Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), YB Dato’ Rasol bin Wahid mengetuai delegasi Malaysia dalam Lawatan Kerja dan Malaysia Misi Perdagangan Francais ke Jeddah, Arab Saudi dari 07 hingga 09 Mei 2022.  Misi perdagangan ini adalah sebahagian daripada Pembangunan Francais yang Dipertingkatkan Program (EFDP) yang telah diluluskan oleh Majlis Eksport Francais jawatankuasa (FRANEX) pada 2021.

Delegasi tersebut terdiri daripada pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (MDTCA), Persatuan Francais Malaysia (MFA), dan lima (5) jenama Utama Malaysia, iaitu CheeseU, CIC Where Leaders Are Born, Genius Aulad, US Pizza dan Siti Khadijah.

YB Dato’ Rasol berkata bahawa misi perdagangan itu bertujuan untuk menggalakkan dan mendorong pengembangan jenama Malaysia ke pasaran Timur Tengah terutamanya Arab Saudi dan menghubungkan serta bekerjasama dengan potensi asing yang betul pelabur melalui program padanan perniagaan.  Jenama Francais Malaysia telah berkembang sebagai kuasa yang bereputasi di Tenggara Asia dengan lebih daripada 68 jenama di 74 negara dan menjangkakan untuk terus berkembang pasca era Covid-19.

“Kementerian telah bekerjasama rapat dengan Perdagangan Luar Malaysia Perbadanan Pembangunan (MATRADE), Francais Malaysia Persatuan (MFA), dan pemain industri untuk mencapai sasaran dan menggiatkan semula momentum,” katanya dalam Majlis Perasmian Francais Malaysia Program Padanan Perniagaan, Jeddah pada 8 Mei 2022.  Pada tahun 2021, industri francais di Malaysia telah mencatatkan jumlah jualan sebanyak RM13 bilion, iaitu peningkatan 16.4% berbanding 2018, dengan jumlah keseluruhan merekodkan jualan RM11.16 bilion.

Selain daripada program ini, lawatan ke Lulu Hypermarket Marwah di Jeddah juga telah dimulakan, terutamanya untuk tujuan memperkukuh kerjasama antara Kerajaan Malaysia dan Lulu International Group dalam sektor peruncitan dan pada masa yang sama untuk meluaskan capaian dan pembangunan poroduk Malaysia di pasaran Timur Tengah melalui Pasar Besar Lulu di Arab Saudi.

Ini sememangnya pendekatan menang-menang di mana kami mengalu-alukan reputasi asing pengusaha runcit dan borong untuk menjalankan perniagaan mereka di Malaysia dan pada masa yang sama membawa produk dan jenama Malaysia dalam operasi mereka luar negara.